Ik denk terug aan die ochtend en ik hoor de juf van groep 3 nog zeggen: “hij is gewoon lui’. Ik kijk haar aan en zij mij. Zij lijkt volledig overtuigd van haar mening. Met haar harde stem, zo’n stem die door je hersens heensnijdt, als je iets hoort waarvan alles in je zegt: hier klopt iets niet! En dat voelde ik al een tijdje. Wat voelde ik me machteloos. Het lag dus aan hem?

Toen hij groep 2 had overgeslagen, ging hij vol goede moed naar groep 3. Daar zou hij dan eindelijk echt iets gaan leren. Gelukkig maar, want zo jong als hij was, had hij al meer dan eens gevraagd waar school voor diende. In zijn beleving bleef het eureka moment van ‘eindelijk iets leren’ uit. Rond groep 3 blijkt een kind toch echt die drang naar leren zelf te hebben ontwikkeld, want het was echt niet zo dat wij dat verkondigden. Hij trok de stap-voor-stapaanpak echt niet. Letter voor letter, waardoor genoeg tijd om al het geleerde te analyseren. Zo gebeurde dit. Er moest van juf een boek mee naar huis. Leesmeters maken. Hij moest echt meer gaan lezen, dan kwam de rest vanzelf. Dus dat boekje ging mee naar huis en voordat ik het wist vloog het door de kamer. “Mama, weet je wat er in mijn boek staat?” Pik! Kijk maar, hier staat het:  d-e  k-i-p  p-i-k-t. Dit is belachelijk! Dat lees ik niet meer.

Nu ik hier 13 jaar later als specialist hoogbegaafd zijn op terugkijk, zie ik waar het misgaat. Had ik dat toen maar geweten.

  • het moeten, waardoor het autonome van (keuze) vrijheid en eigen keuzes maken wordt geblokkeerd
  • stap-voor-stapaanpak die totaal niet aansluit en niemand die zich afvraagt of een andere aanpak, strategie wel zou werken?
  • het niet luisteren naar een ouder, die ziet dat het niet goed gaat met haar kind
  • het kind dat het graag goed wil doen, maar totaal kwijt is hoe dan?
  • een leerkracht die het probleem bij het kind laat en vergeet dat je ook kunt reflecteren op jezelf en het onderwijsaanbod
  • dat de leerkracht daarvoor om hulp mag vragen bij een collega, ouders, professional
  • onderpresteren, in groep 3 al..
  • ……
  • …… Ik ben benieuwd waar jij aan denkt? Wat kun je toevoegen? Laat het weten!