Zat jij vanmorgen in je maag met een kind die niet naar school wilde?
Die een paar dagen geleden al slechter begon te slapen? Boos werd om dat jij op het
verkeerde moment zuchtte? Dat je maar niet begreep waar het toch allemaal vandaan komt?
Logisch. Natuurlijk is het super om vakantie te vieren en wil je niet naar school. Dat hebben
toch alle kinderen? Nou, niet allemaal waar wel veel denk ik. Op zich niets bijzonders en dat
is natuurlijk ook zo. Even weer een dagje wennen en dan gaat het wel weer, net zoals je zelf
ervaart als je weer gaat werken na vakantie of weekend.
Maar wist jij dat dit gemiddeld genomen heel vaak voorkomt bij kinderen die (vermoedelijk)
hoogbegaafd en hooggevoelig zijn? Het is echt zo.
Het is een combi die garant staat voor gedoe op school. Lekker dan als jij daar net mee te
maken hebt. Je hebt misschien al genoeg aan je hoofd.
In ons land en tot ver daarbuiten is een groot gemis aan ondersteuning voor vermoedelijke
cognitief, hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen.
Het gaat juist niet om de kinderen die hoge cijfers voor schoolwerk in de vorm van
oefeningen, toetsen en methodes behalen. Dat is een misvatting. Alsof het eerste deel van
het woord hoogbegaafd garantie geeft voor hoge cijfers en makkelijk leren. Helaas. Dat is
pertinent onjuist.
Het gaat om kinderen die school stom vinden. Die er buikpijn van krijgen. Die niet meer
willen en thuis willen blijven. Niet voor een dag, maar voor altijd.
School wordt nooit leuk of interessant als je anders denkt, voelt en doet.

Vanuit Kidsemotion begeleid ik met een team van professionals en ervaringsdeskundigen
vanuit ACT en coaching kinderen, jongeren en ouders die vastlopen. Thuis of op school met
kenmerken van hoogbegaafd en hooggevoelig zijn.